Robert H. Treman State Park en Watkins Glen State - Reisverslag uit Ithaca, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Robert H. Treman State Park en Watkins Glen State - Reisverslag uit Ithaca, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Robert H. Treman State Park en Watkins Glen State

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

18 Juni 2017 | Verenigde Staten, Ithaca

In de Finger Lakes Area liggen naast de 11 meren ook een aantal state parks. Mooie parken met uitgebreide mogelijkheden voor recreatie. Bij alweer een erg hete dag met temperaturen boven de 30C zijn we naar de zuidpunt van het Cayuga Lake gereden voor een bezoek aan het Robert H. Treman Park.

Voor de komst van de Europeanen was het gebied rond Cayuga Lake bwoond door de Cayuga indianen, één van de Six Nations of the Haudenosaunee in de staat New York. In 1920 doneerden Robert en Laura Treman 155 ha grond in Enfield Glen aan de staat en werd de Enfield Glen Reservation opgericht. In 1924 werd deze stichting overgenomen door nieuw opgerichte Finger Lakes State Parks Commission waarvan Robert Treman de eerste voorzitter was. Na zijn dood in 1938 werd het park ter nagedachtenis naar hem vernoemd. Sinds die tijd is het park gegroeid naar 435 ha. We zijn naar de Lower Falls gelopen waar een deel van het water als zwemwater in gebruik was.

Daarna zijn we doorgereden naar het Watkins Glen State Park. Het park ligt in een 60 meter diepe kloof die tijdens de ijstijd door een gletsjer in de rotsen is uitgeslepen. Op de bodem van de kloof stroomt de Glen Creek. Over een afstand van 3 kilometer gaat het water 120 meter naar beneden via 19 watervallen en stroomversnellingen. Na registratie op de campground en een hapje eten zijn we de kloof ingelopen. De bekendste wandelingen zijn de Gorge Trail en de Indian Trail beiden 2,4 km. Wij hebben gekozen voor de Gorge Trail en zijn begonnen bij de Mile Point Bridge waarna we langs de Spiral Gorge, de Rainbow Falls en de Central Cascade gelopen zijn.

Bij terugkeer naar de campground begon het al wat donker te worden en vielen de eerste druppels. Even later hield het echter op en zijn we vol goede moed buiten aan de taco’s van Marie-José begonnen. Helaas, na één hap begon het te stortregenen en moesten we halsoverkop naar binnen met alles wat op tafel stond. Daarna is het niet meer opgehouden. Tot de andere morgen viel het met bakken uit de lucht.