Op weg naar de Finger Lakes - Reisverslag uit Old Forge, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Op weg naar de Finger Lakes - Reisverslag uit Old Forge, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Op weg naar de Finger Lakes

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

17 Juni 2017 | Verenigde Staten, Old Forge

Het was warm vandaag. 30C bij aankomst in Seneca Falls op het noordelijkste puntje van Cayuga Lake dat behoort tot de Finger Lakes. Dit is een gebied met veel langwerpige meren, die van boven gezien wat lijken op vingers. Finger Lakes Area staat ook bekend om de honderden wijngaarden die er te vinden zijn. We hebben plaatsen op het Cayuga Lake State Park waar het blijkbaar pas geregend had. Dat was ook duidelijk te merken aan de vele tijgermuggen die er rondvlogen. In de loop van de middag hebben een paar van ons het meer bewonderd. Het was weekend en mooi weer en dat was voor een aantal Amerikanen aanleiding om aan het strand te picknicken of een boottocht te maken over het meer. Het was nu niet druk met boten, maar dat zal hartje zomer wel anders zijn.

Je ziet op de snelwegen veel vrachtverkeer. Alleen zijn de afmetingen van de vrachtauto’s een beetje groter dan wij gewend zijn. Op de snelwegen geldt een maximum snelheid van 65 mijlen ofwel iets meer dan 100 km. Daar houdt iedereen zich aan inclusief de motorrijders. Dat is in Europa en met name in Nederland wel anders! Een ander fenomeen is dat op sommige viersprongen bij binnenwegen op alle vier punten een stopbord staat. Wie het eerst het kruispunt nadert, mag ook als eerste verder rijden. Dat hoef je bij ons niet in te voeren.

Terwijl het westen van Amerika bekend is om de prachtige natuur, kenmerkt het oostelijk deel van Amerika zich door de vele landhuizen en plaatsnamen die herinneren aan de koloniale tijd van de Nederlanders en de Engelsen. Onderweg naar de Finger Lakes kwamen we door Barneveld en Holland Patent en passeerden we Rome en Verona.