Gettysburg - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Gettysburg - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Gettysburg

Door: Peter van Aken

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

22 Juni 2017 | Verenigde Staten, Gettysburg

Gettysburg
Vanmorgen was het weer prachtig met hoge temperaturen en ruim voldoende zon. We hadden een tour geboekt langs de slagvelden van Gettysburg. Hier is tussen 1 en 3 Juli 1863de beroemde slag van Gettysburg uitgevochten tussen de Unionisten (Noorden) en Confederatisten (Zuiden) tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Een totaal van 51000 soldaten verloren in deze drie dagen hun leven. De veldslag was beslissend omdat de uitslag er mede voor zorgde dat de Unionisten uiteindelijk wonnen en de Verenigde Staten verenigd bleven. Tijdens de bustrit langs de slagvelden werd ons door de gids in goed inzicht gegeven in de verschillende lokaties, de strategische voor/nadelen en de gebruikte taktieken. Dit was heel verhelderend. Je ziet het landschap en dan worden de verschillende legers er daar voor je geplaatst zodat je kunt zien wat er kon gebeuren. De honderden monumenten die overal in het landschap zijn geplaatst brengen ook hun eigen verhaal. We hadden soms wat moeite met het volgen van de humor van de gids maar dat zal wel zo horen.
Na de terugkomst op de camping snel in zwembroek en badpak en wat verkoeling gezocht in het zwembad. Morgen weer verder naar het zuiden.