Letchworth State Park - Reisverslag uit Letchworth, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Letchworth State Park - Reisverslag uit Letchworth, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Letchworth State Park

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

20 Juni 2017 | Verenigde Staten, Letchworth

Het begon met regen bij het opstaan, maar het klaarde gelukkig snel op en het werd alsnog een mooie dag. Na het ontbijt zijn naar de andere kant van het park gereden. Letchworth State Park is ongeveer 27 km lang en 58 km2 groot en volgt de Genesee River. William Pryor Letchworth begon in 1859 land te kopen vlakbij de Middle Falls en begon met de bouw van het Glen Iris landgoed. In 1906 droeg hij dit 4 km2 landgoed over aan de staat New York dat snel daarna het hart van het Letchworth State Park werd.
De camping is aan de noordkant van het park, terwijl alle bezienswaardigheden aan de zuidkant liggen. Je moet dus al 16 km rijden, voordat je daar bent. De drie watervallen (Upper, Middle en Lower Falls) vormen het hart van het zuidelijke deel van het park. Deze watervallen volgen de Genesee River met aan beide kanten rotswanden tot 170 m hoog waardoor het park de naam heeft "Grand Canyon of the East". De Upper Falls trail was gesloten vanwege werkzaamheden. Bij de Middle Falls was een fraaie regenboog te zien. In de verte is ook het Portage Viaduct te zien. Deze ijzeren spoorwegbrug is 250 m lang en 73 m hoog. Wij hadden geluk dat er een trein passeerde tijdens de wandeling naar de Middle Falls.
Op de route in het park liggen verder verschillende uitzichtspunten zoals Inspiration Point, de Great Bend Overlook, Wolf Creek en de Gardeau Overlook. Bij al deze punten krijg je een goed beeld hoe deze canyon er uitziet. Alles bij elkaar was dit het mooiste natuurgebied dat we tijdens onze vakantie gezien hebben.
In de loop van de middag zagen we de andere buren ook weer terug na hun bezoek aan de Niagara Falls. Bij de gezamenlijke maaltijd werden wij aangenaam verrast door het bezoek van een wasbeer en een shunk die langs onze tafel liepen.

Dit is het laatste verslag van onze gezamenlijke vakantie. Vanaf morgen gaan Peter, Marie-José, Frans en Henny verder naar Gettysburg, Washington en Philadelphia, terwijl wij richting New York gaan. A.s zaterdag vliegen wij weer terug naar Nederland. Voordat het zover is, gaan wij een bezoek brengen aan Toon Six en zijn vrouw in Morris Plains. Toon komt oorspronkelijk uit België, maar woont al jaren in Amerika en is een oud-collega uit mijn NCR en AT&T tijd.

Wij hopen dat jullie een goede indruk gekregen hebben van onze reis door het noordoosten van Amerika en bedanken jullie voor het lezen van onze dagelijkse beslommeringen. Peter van Aken neemt het stokje over en zal jullie op de hoogte houden van hun laatste 1½ week. Tot binnenkort in Eindhoven.