Martha's Vineyard - Reisverslag uit Martha's Vineyard, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Martha's Vineyard - Reisverslag uit Martha's Vineyard, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Martha's Vineyard

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

06 Juni 2017 | Verenigde Staten, Martha's Vineyard

Normaal gesproken is het deze tijd van het jaar warm, maar vandaag lieten de weergoden verstek gaan. Bij een temperatuur van 12C (!) en een klein beetje motregen zijn we toch maar met de ferry naar Martha’s Vineyard gegaan. Gisteren heb ik iets verteld over dit eiland. Nog een klein vervolg.

Oorspronkelijk werd Martha's Vineyard bewoond door de Wampanoag-indianen. Het eiland heette in hun taal '’Noepe", wat '’land in de stroming" betekent. Er woont nog steeds een aanzienlijk aantal indianen op het eiland. In 1602 onderzocht de Engelse ontdekkingsreiziger Bartholomew Gosnold het eiland. Hij vond er grote oppervlaktes begroeid met wilde druiven en noemde het eiland Martha's Vineyard (letterlijk: "Martha's wijngaard"), naar zijn dochter Martha. Ook tegenwoordig tiert de wilde druif er nog welig in het zachte klimaat. Net zoals het vlakbijgelegen eiland Nantucket, kwam Martha's Vineyard in de 19e eeuw op de voorgrond door de walvisvaart-industrie. Schepen van over de hele wereld kwamen hierheen om op walvissen te jagen om de olie en vet die ze verschaffen. De ontdekking van petroleum in Pennsylvania leidde in 1870 tot een bijna volledig instorten van de walvisvaart. De economie van het eiland sukkelde voort tijdens de Grote Depressie. Maar daarna bracht de stijgende reputatie als zomerverblijf voor rijken en toeristen opnieuw geld in de kas. Verder is Martha's Vineyard ook bekend geworden als de locatie waar in 1974 de succesfilm Jaws van Steven Spielberg is gefilmd. Het plaatsje Edgartown werd in de film gebruikt als de fictieve badplaats Amity.

Er zijn ongeveer 15.000 huizen, waarvan 56% alleen ’s zomers worden gebruikt. In de zomertijd zijn er dan ook ruim 100.00 mensen op een locale bevolking van 15.000. Het eiland telt 3 grote plaatsen, Tisbury (Vineyard Haven), Edgartown en Oak Bluffs en 3 kleine plaatsen. Tussen deze plaatsen rijden diverse lijnen van de Martha’s Vineyard Transit Authority. Met deze buslijnen hebben we een rondrit over het eiland gemaakt. In de grote plaatsen zijn we uitgestapt om het een en ander te bekijken en om te lunchen met als favoriet Clam Chowder, een dikke soep met veel vis en schelpdieren en daarnaast diverse groenten. Gezien het slechte weer hebben we om 17.00 uur weer de ferry naar het vasteland genomen en daarna genoten van een heerlijke noedelmaaltijd met kippenboutjes. Een niet alledaagse combinatie, maar het smaakte uitstekend.