Bezoek aan het VN hoofdkantoor - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Bezoek aan het VN hoofdkantoor - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Bezoek aan het VN hoofdkantoor

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

31 Mei 2017 | Verenigde Staten, New York

Ik ben gisteren vergeten te vertellen dat de stappenteller van Frans 17,5 km aangaf. Een flinke wandeling gemaakt dus. Vandaag hebben we 15 km gewandeld. Wat hebben we daarvoor gedaan? Na het ontbijt zijn we richting Times Square gelopen. Allereerst liepen we langs Madison Square Garden. Het Madison Square Garden (MSG) is een van de bekendste evenementenhallen ter wereld. MSG heeft een eigen TV kanaal en een eigen marktslagzin (The World Most Famous Arena (TM)). De hal, die plaats biedt aan een kleine 20.000 toeschouwers, wordt gebruikt voor verschillende sportevenementen, waaronder boksen, basketbal (thuisbasis van de New York Knicks en New York Liberty) en ijshockey (thuisbasis van de New York Rangers). Ook is de MSG bekend als podium voor muziekconcerten.

Verderop ligt het Pennsylvania Station (gewoonlijk bekend als Penn Station). Dit spoorstation is een knooppunt voor regionale treinen in New York. Het station bevindt zich onder het Pennsylvania Plaza en is eigendom van Amtrak. Met 600.000 passagiers per dag (ter vergelijking, Grand Central Terminal verwerkt er 140.000 per dag) is dit het drukste verkeersknooppunt in de Verenigde Staten en veruit het drukste treinstation in Noord-Amerika.

Uiteindelijk zijn we op Times Square aangekomen. De naam is afgeleid van het voormalige hoofdkantoor van de krant The New York Times. Tot de bouw daarvan in 1904 heette het Longacre Square. Het plein is het culturele centrum van New York. In de jaren tachtig van de 20e eeuw stond de buurt er echter zeer verpauperd bij. Door een gezamenlijk initiatief van overheid en ondernemers kreeg de buurt na 1990 weer oude allure, alhoewel critici het zonde vinden dat de oorspronkelijke rauw sfeer is verdwenen en kleine ondernemers oneerlijk zijn behandeld. Opvallende kenmerken van Times Square zijn de elektronische billboards, waarvan er meer dan 50 hangen. De theaterwijk Broadway, genoemd naar de straat, bevindt zich hier. In New York staat het plein ook wel bekend als Crossroads of the World. Sinds 2009 is een groot deel van Times Square afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en als voetgangersgebied bestempeld.

Henny had van een achternicht kaarten gekregen voor een rondleiding in het VN hoofdkantoor. Na het koffie drinken in het Hard Rock Café York zijn we via het Grand Central Station naar het VN gebouw gelopen. Daar kregen we een rondleiding van een uur met een gids. Het VN hoofdkantoor ligt in een speciale, onschendbare internationale zone die aan alle 193 lidstaten toebehoort. Binnen deze zone heeft de VN een eigen beveiligings- en brandweereenheid en ook een eigen postadministratie. Het VN complex bestaat uit vier gebouwen: het gebouw van de Algemene Vergadering, het Conferentie-centrum, een kantoorcomplex van het Secretariaat en de Bibliotheek van Dag Hammarskjöld. Het complete complex is ontworpen door de Amerikaan Wallace K. Harrison. Er staan 193 vlaggen opgesteld voor het complex, net zoveel als dat er lidstaten zijn. De vlaggenmasten staan in een cirkel waarbij de ruimte tussen de vlaggenmasten overal gelijk is, dit als een symbool van de gelijkheid van de lidstaten binnen de VN. De vlaggen hangen op alfabetische volgorde beginnend met Afghanistan en als laatste Zimbabwe.
Wij hebben een viertal zalen bezocht. De twee belangrijkste zijn de zaal waar de Veiligheidsraad vergadert en de General Assembly zaal. In deze laatste zaal, die een capaciteit heeft van 1.800 plaatsen, vergaderen de afgevaardigden van alle leden van de VN.

’s Avonds zijn we naar het theater gegaan, want Broadway moet je een keer meegemaakt hebben. Het Theater District ligt vlakbij Times Square en met zijn vele theaters is er keus genoeg. De prijzen zijn aan de hoge kant, omdat de voorstellingen niet gesubsidieerd worden. Gelukkig kun je bij een speciaal ticket office kaartjes met korting bestellen voor de dag zelf. Je bent dan wel afhankelijk van welke voorstelling nog niet uitverkocht is. Eén van onze favorieten was Phantom of the Opera en daar waren nog kaartjes met 50% korting voor beschikbaar. Dan betaal je toch nog $74.50 pp (!), maar het was zeer de moeite waard. Fantastisch gespeeld en gezongen. Deze musical draait niet voor niets al meer dan 25 jaar in het Majestic Theatre. Na afloop in de Irish Pub een eind aan de dag gemaakt.