Wandeling naar Lower Manhattan - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Wandeling naar Lower Manhattan - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Wandeling naar Lower Manhattan

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

30 Mei 2017 | Verenigde Staten, New York

Op onze eerste volle dag in New York hebben we een wandeling gemaakt van het hotel naar het zuidelijkste puntje van Manhattan, waar de ferries naar Staten Island, Ellis Island en het Vrijheidsbeeld gaan. Onze eerste stop was Madison Square genoemd naar James Madison, de 4e president van Amerika. Centraal op het plein ligt het Madison Square Park, 2,5 hectare groot, met standbeelden van David Farragut en William Seward. De Flatiron Building sinds 1902 en de Metropolitan Life Insurance Company Tower sinds 1909 zijn prominent aanwezig op het plein. Ten noorden ziet men de Empire State Building.

Van daaruit zijn we verder gelopen naar het Washington Square Park. De oorspronkelijke bewoners kenden het als moerassig land. Vanaf 1642 was het gebied deels in handen van door de West-Indische Compagnie vrijgelaten slaven die er gewassen verbouwden. Later werd het een begraafplaats, en in 1826 werd het een exercitieterrein, de Washington Parade Ground. In 1870 werd het terrein omgevormd tot een park. Ter gelegenheid van de herdenking van de inhuldiging van de eerste president van de Verenigde Staten, George Washington, werd in 1889, 100 jaar na diens inauguratie, een houten triomfboog voor het park geplaatst. In 1895 werd deze vervangen door een marmeren triomfboog, ontworpen door Stanford White.
Je hebt in New York geen gezellige terrassen zoals wij die in Nederland kennen. Gelukkig vonden we op de MacDougal Street café Reggio stammend uit 1927. De oprichter van dit café Domenico Parisi heeft begin jaren ’20 het Italiaanse cappuccino in Amerikan geïntroduceerd. De oorspronkelijke espresso machine staat er nog steeds! Dit café is ook te zien in een aantal films waaron The Godfather II.

Na de koffiepauze hebben we het 9/11 museum bezocht. Het National September 11 Memorial & Museum (Reflecting Absence) is een monument voor de slachtoffers van de terroristische aanslagen op 11 september 2001 in de Amerikaanse stad New York. Het is ontworpen door Michael Arad en werd gebouwd op de plaats waar voorheen de Twin Towers stonden, naast de in november 2013 geopende wolkenkrabber One World Trade Center (voorheen bekend als de Freedom Tower). Het monument werd op 11 september 2011 geopend voor de familieleden van de slachtoffers van 11 september 2001. Alles bij elkaar een zeer indrukwekkend herdenkingsmonument.

Na de bezoek aan het museum zijn we doorgelopen naar Battery Park, het zuidelijkste puntje van Manhattan. De naam stamt uit de Nederlandse tijd. Tijdens de kolonisatie van de Nederlanders stond er een batterij kanonnen opgesteld op deze plaats. In het park staat Castle Clinton, een negentiende-eeuws fort dat nu dienstdoet als museum. In het park is ook het East Coast Memorial te zien. Dit monument eert de US Navy mensen die omgekomen zijn tijdens WWII.

De wijk ten noordoosten van Battery Park is het financiële centrum rond Wall Stree, een straat in Lower Manhattan, het zuidelijkste gedeelte van het eiland Manhattan, dat het hart van New York vormt. Wall Street wordt vaak gebruikt als metonymie voor de Amerikaanse financiële wereld. In de ongeveer 800 m lange Wall Street en omliggende straten kan de zon door de hoge gebouwen nauwelijks doordringen, vandaar dat deze straten wel de "canyons van New York" worden genoemd. Aan de straat staan kleinere monumenten zoals de Trinity Church, Federal Hall, National City Bank Building en natuurlijk de beurs van New York. Trinity Church is een historisch kerkgebouw van de Protestantse Episcopale Kerk in New York. De derde en huidige Trinity Church werd voltooid in 1846. Het gebouw is ontworpen door architect Richard Upjohn en wordt beschouwd als een klassiek voorbeeld van de neogotische bouwstijl. De Trinity Church is door zijn architectuur en plaats en de geschiedenis van New York uitgeroepen tot een National Historic Landmark. Toen de kerk werd ingewijd op 1 mei 1846 domineerde zij met haar hoogte van 86 meter nog de skyline van de stad en werd gezien als baken voor de schepen die de haven binnenvoeren. Door de enorme economische activiteiten in het gebied rondom Wall Street zijn er overal rond de kerk grote wolkenkrabbers gebouwd, waardoor de kerk wat uit het zicht verdwenen is.